Stres i magnezij u „začaranom krugu“

Stres uzrokuje gubitak magnezija. A kad u organizmu nemamo dovoljno magnezija, osjetljiviji smo na stres. To je poput mačke koja se vrti u krug i grize vlastiti rep! Zato govorimo o začaranom krugu stresa i magnezija, objašnjava dr. Didier Chos, predsjednik Europskog instituta za dijetetiku i mikronutriciju (IEDM) sa sjedištem u Parizu te izvršni urednik časopisa Echos de la Micronutrition koji objavljuje najnovije znanstvene spoznaje o pravilnoj prehrani i korištenju dodataka prehrani (suplemenata).
Magnezij pokreće više od 300 enzima koji su ključni za stvaranje energije te za normalan rad srca i mišića, čvrstoću kostiju i zubi, održavanje ravnoteže krvnog tlaka i šećera, imunitet, probavu, detoksikaciju...

Magnezij – antistresni mineral koji štiti mozak


Jedna od najistaknutijih uloga magnezija je skladno funkcioniranje živčanog sustava. Magnezij sudjeluje u prijenosu živčanih impulsa te u proizvodnji serotonina (tzv. hormona sreće) u mozgu. Magnezij također štiti moždane stanice od oštećenja, a to je važno u prevenciji Parkinsonove i Alzheimerove bolesti.
Magnezij je prozvan antistresnim mineralom jer u stresnim situacijama djeluje umirujuće, smanjujući takozvanu adrenalinsku iscrpljenost koja se javlja uslijed djelovanja stresnih hormona adrenalina i kortizola. No, pritom dolazi i do obrnutog, neželjenog efekta – pojačanog iscrpljivanja magnezija iz organizma. Naime, stres je stanje uzbune u cijelom tijelu- metabolizam se mijenja i potrebno nam je puno više energije. Višestruko se povećava potreba tjelesnih stanica za magnezijem, a istodobno se on pojačano izlučuje mokraćom, zbog čega opada razina magnezija u tijelu.
Manjak magnezija ubrzava začarani krug adrenalinske iscrpljenosti te se ubrzava srčani ritam i povisuje krvni tlak (što kod kroničnog stresa može rezultirati srčanim bolestima) i pojačava se osjećaj tjeskobe, napetosti i umora.

Depresija zbog manjka magnezija
Manjak magnezija pogađa živčani sustav tako što se pojavljuju anksioznost, razdražljivost, letargija, poteškoće s pamćenjem, nesanica... Mnoga istraživanja ukazuju na povezanost smanjene količine magnezija u organizmu i depresije.
Spomenuti neurološki simptomi manjka magnezija često su „udruženi“ sa sljedećim simptomima: glavoboljom, mišićnim grčevima i trncima, titranjem očnih kapaka, lupanjem srca, osjećajem „knedle u grlu“, stezanjem u prsima... Doznajte da li patite od manjka magnezija

Za izlazak iz začaranog kruga stresa i magnezija potrebno je svakodnevno uzimati dovoljne količine ovog minerala. Tijelo ne može samo proizvesti magnezij, pa ga valja svakodnevno unositi hranom. To je naizgled lako izvedivo budući da se magnezij nalazi u mnogim prirodnim namirnicama. Ipak, većina ljudi ne dobiva preporučene dnevne količine. Istraživanja pokazuju manjak magnezija u gotovo svake treće osobe, a glavni razlozi nedostatka su upravo nepravilna prehrana i stres, ističe dr. Didier Chos.
Prema rezultatima francuskog istraživanja o unosu magnezija iz prehrane SU.VI.MAX, u kojemu je sudjelovalo više od 5000 ljudi, čak 77% žena i 75% muškaraca imaju niži unos magnezija od preporučenog.

Nedostaje li vam magnezija? Napravite test!

Imam grčeve Da Ne
Titraju mi kapci Da Ne
Imam trnce u prstima, nogama, a ponekad i oko usana Da Ne
Imam knedlu u grlu i osjećam pritisak u prsima Da Ne
Umoran sam, pod stresom sam i fizičkim i psihičkim Da Ne

*Ako ste odgovorili DA na bilo koje od ovih pitanja, problem se može pripisati nedostatku magnezija.

Ne ustručavajte se tražiti savjet zdravstvenih djelatnika kod odabira odgovarajuće suplementacije u ljekarnama ili liječničkim ordinacijama.
Top lista namirnica bogatih magnezijem

 

Osigurajte si dovoljno magnezija s proizvodima visoke bioraspoloživosti
Često su nam potrebne dodatne količine magnezija zato što njegova koncentracija i u svježim namirnicama jako varira ovisno o uzgoju i načinu skladištenja, a puno magnezija „izgubi“ se i kuhanjem. Stoga je poželjno uzimati magnezij u obliku dodataka prehrani, ali pritom budite pažljivi pri njihovu odabiru. Naime, mnogi suplementi magnezija nemaju dovoljnu bioraspoloživost, pa teško ulaze u tjelesne stanice ili obrnuto, prebrzo izlaze iz stanica. Organske soli (aspartati, citrati, laktati...) bolje se apsorbiraju od anorganskih soli (npr. kloridi).
Ipak je najbolje dati prednost magneziju prirodnog porijekla, npr. morskog porijekla. Vodeći je proizvođač takvih pripravaka francuski laboratorij PiLeJe čiji su osnivači liječnici koji se bave mikronutricijom – znanošću koja proučava ciljani unos mikronutrijenata za zdraviji i kvalitetniji život.

Vrhunski magnezij iz Mrtvog mora
Dodatak prehrani tvrtke PiLeJe, FORMAG, sadrži magnezij u obliku patentirane molekule Hypro-ri®mag, magnezij porijeklom iz Mrtvog mora (poznatog po visokim koncentracijama mineralnih soli) te vitamin B6 i aminokiselinu taurin, koji pospješuju zadržavanje i fiksiranje magnezija unutar stanice. Takvom kombinacijom dobivate magnezij visoke bioraspoloživosti, odnosno resorpcije u organizmu.
FORMAG pronađite u ljekarnama i specijaliziranim prodavaonicama, gdje možete dobiti i stručan savjet farmaceuta kako pravilno odabrati i koristiti odgovarajuće dodatke prehrani.

Izvor tekstova Echos