Mikronutricija - što je to ?

Kronični umor, nedostatak pažnje i koncentracije, poteškoće s uspavljivanjem, učestale infekcije : što ako se samo radi o nedostatku mikronutrijenata?

Utvrditi nedostatke u prehrani,  doznati koji je uzrok vaših zdravstvenih problema, zašto ste umorni, zašto teško probavljate hranu,  laboratorijski nalazi biokemije krvi  s fokusom na ciljane parametre- sve to je dio zadataka liječnika - mikronutricionista u svakodnevnoj  praksi.  Mikronutricija predstavlja alat koji pomaže liječniku prevenirati i poboljšati  vaš najveći kapital - zdravlje.

Rjeđe ističemo ulogu mikronutricije za uspješnije liječenje dojenčadi i djece. Ali, itekako je moguće poboljšati njihov imunitet, potruditi se da ostanu zdravi tijekom zimskih mjeseci, osigurati da njihov san bude okrepljujući .... sve to je lako moguće ostvariti kako kod onih najmanjih tako i kod adolescenata.

Što zapravo jedemo?

Točno je da mikronutricija podsjeća na riječ mikronutrijenti.

Na našem tanjuru postoje dvije velike obitelji hranjivih tvari:

  1. Makronutrijenti koje čine proteini, ugljikohidrati (šećeri) i lipidi (masti)

Proteini: nalaze se u mesu, ribi, jajima, tvrdom i mekom siru - tada govorimo o proteinima iz životinjskih izvora; jednako tako u žitaricama i mahunarkama (poput leće) nalaze se biljni proteini.

Proteini služe za stvaranje "cigli" u našem organizmu (mišići, kostur), ali i antitijela za obranu od bolesti i hormone koji su zaduženi za dobro raspoloženje.

Ugljikohidrati: nalazimo ih u kolačima, bombonima, pekmezima, čokoladi, medu, slatkim namazima, voćnim sokovima, gaziranim slatkim napicima .... to su jednostavni ili brzi šećeri. Takav je tip ugljikohidrata potrebno isključiti iz prehrane.

U riži, tijestu, krumpiru, žitaricama, mahunarkama, povrću i voću .... također nalazimo ugljikohidrate, ali tada govorimo o kompleksnim ili sporim šećerima. Takvu vrstu ugljikohidrata je potrebno svakodnevno konzumirati, osobito dati prednost raznovrsnom povrću i voću.

Ugljikohidrati su naš najvažniji izvor energije,  njima se služimo kao akceleratorima.

Lipidi: nalaze se u maslacu, vrhnju , uljima .... Sudjeluju u sintezi membrana u našim stanicama i predstavljaju najvažniju rezervu energije koju koristimo ovisno o tempu života.

  1. Mikronutrijente čine vitamini (vitamin C, vitamin D ...), minerali (željezo, magnezij ... ), esencijalne masne kiseline (omega-3), aminokiseline, polifenoli ... U velikoj mjeri su zastupljeni u svježem i suhom voću i povrću, u ulju repice i oraha, masnoj ribi, čaju, crnoj čokoladi ....

Iako ne osiguravaju unos energije, imaju vrlo važnu ulogu u našem organizmu jer omogućuju pravilno funkcioniranje naših stanica.

Posebno treba obratiti pozornost na djecu. Kako bi se osigurao njihov kvalitetan rast i razvoj treba voditi računa o njihovoj povećanoj potrebi za mikronutrijentima. Prehrana je znači vrlo bitna za njihovo zdravlje, no ipak je nekada vrlo teško na stol im staviti zdrave namirnice, koje će oni i željeti pojesti. Dajemo vam primjer jednog zdravog  jelovnika.

 

Naravno nastaje problem kada vaše dijete ne želi pojesti slasnu ribu koju ste pripremili, ili pak orašaste plodove i namirnice bogate npr. esencijalnim masnim kiselinama. Ne očajavajte, jer sve potrebne omege u izvrsnim i zdravim omjerima možete pronaći u kapsulama Biane Enfant Omega 3 i vitamin D3, koje su u obliku želatinoznih ribica s okusom limuna.

Izvor tekstova Echos