Šest razloga zašto konzumirati omega-3 masne kiseline

Uvodna riječ - Dr. Didier CHOS-a

Ah, te masne kiseline koje nam toliko nedostaju ....

Već prije 15 godina stručnjaci su konstatirali : vrlo je važno povećati unos Omega 3 nezasićenih masnih kiselina u prehrani i odnos između omega6 i omega 3 kiselina treba biti niži ....

Već nam je poznata uloga Omega 3 kiselina za zdravlje krvožilnog sustava. Najnovije studije ukazuju na njihovu ulogu u kontroli tjelesne težine, za zdravlje očiju, mozga kod novorođene djece i kod starijih osoba, za plodnost ...

 

  1. Omega-3 masne kiseline za „podmazivanje“ mozga od dojenačke dobi, do zrele i zlatnih godina

66% mase mozga sačinjavaju masne kiseline, a 70% su omega-3 masne kiseline.  Radi se prije svega o omega-3 masnim kiselinama vrste DHA koje poboljšavaju fluidnost membrana u mozgu.

Omega-3 masne kiseline sudjeluju u brojnim funkcijama mozga:

  • Problemi raspoloženja i depresija

Studije su pokazale vezu između emotivne neusklađenosti i nedostatka omega-3 masnih kiselina. Također je ukazano na vezu između omega-3 masnih kiselina i krutosti (plastičnosti) mozga, njihovu ulogu u borbi protiv upala u mozgu smanjujući na taj način probleme s pamćenjem i prevenciju stresa, tjeskobe i depresije.

  • Pamćenje

Omega DHA je osobito važna za pamćenje jer sudjeluje u prijenosu živčanih signala. Observacijska studija rađena na uzorku od 1200 muškaraca i žena pokazala je vezu između prehrane bogate omega DHA kiselinama i poteškoća s pamćenjem.

  • Vid

Membrane leće i štapića retine sastavljene su od jednog lipidnog sloja koji je bogat omega-3 masnim kiselinama. Te omege čine membranu fluidnom što je važno za transformaciju svjetlosne energije u živčani podražaj.

La Blue Mountains Eye studija  provedena na 3654 osobe u trajanju od 5 do 10 godina, pokazala je da minimalno jedan obrok plave ribe tjedno reducira nastanak DMLA (degenerativne bolesti makule povezane sa starenjem) za 30% u odnosu na skupinu koja je konzumirala plavu ribu manje od jedan put mjesečno.

  • Razvoj mozga fetusa

DHA sudjeluje u razvoju živčanog sustava i retine kod beba, a koncentracija DHA se udvostručuje između sedmog i devetog mjeseca trudnoće.

DA LI STE ZNALI?

Rezerve DHA se pohranjuju u masnom tkivu beba kako bi se konačni razvoj mozga završio nakon rođenja što je suprotno činjenici da se kod bebe majmuna mozak konačno formira po rođenju.

Dakle, potrebno je povećati unos omega-3 masnih kiselina tijekom trudnoće.

Omega-3 masne kiseline, adut za zdravo srce

Uska veza između omega-3 masnih kiselina i dobre funkcije kardiovaskularnog sustava danas je poznata stvar, zahvaljujući spektakularnim rezultatima brojnih kliničkih studija.

STUDIJA LYON:

U ovoj studiji, koju i dan danas smatramo referentnom studijom, polovica pacijenata (oko 600 osoba), pripadnici oba spola sa problemima kardiovaskularnog sustava, mlađih od 70 godina, bila je na režimu mediteranske prehrane . Ovaj princip podrazumijeva prehranu koja sadrži 3 puta više alfa linolenske kiseline, prekursora omega-3 masnih kiselina.

Navedena skupina uspoređivala se sa drugom skupinom pacijenata čija je prehrana bila siromašna zasićenim masnim kiselinama, dakle prehranom koja se uvriježeno preporučala kod bolesnih pacijenata. Pacijenti koji su bili na mediteranskoj prehrani tijekom 6 mjeseci značajno su smanjili pojavu recidiva kardiovaskularnih bolesti.  Nakon 4 i pol godine, 65% pacijenata izbjeglo je drugi kardiovaskularni problem.

  1. Protuupalno djelovanje omega-3 masnih kiselina

Omega-3 su prekursori protuupalnih supstanci koje zovemo prostaglandini.  EPA se pretvara u PGE3 (prostaglandin E3) koji se zahvaljujući svojim protuupalnim svojstvima može koristiti kao adjuvantna terapija kod upalnih bolesti poput : artritisa, artroze, kroničnih upala ... Također, nedavno je dokazano da rezolvini, drugi metaboliti DHA, puno brže potiču rezoluciju upale.

  1. Omega-3: Pomoć kod neplodnosti 

U studijama je primijećena veza između nedostatka DHA  kod muškaraca koji imaju problem neplodnosti (kvaliteta sjemena i broj spermatozoida).

Omege-3 također povoljno djeluju na mekoću i podatnost staničnih membrana i zahvaljujući tome dolazi do lakšeg pucanja folikula i do bolje izmjene između jajašaca i spermatozoida.

 

  1. Omega-3: Za uravnoteženu crijevno-bakterijsku floru

Nedavne in vitro studije pokazale su da omega-3 (EPA) mogu potaknuti rast "dobrih" bakterija u crijevnoj flori, a konkretno se radi o probiotičkom soju L.grasseri.

 

  1. Omega-3: Masnoće za vitkost

Sve masnoće nemaju istu ulogu u razvoju masnog tkiva. Omega-6 masne kiseline  potiču skladištenje masti, a time imaju predispoziciju potaknuti debljanje, dok omega-3 potiču lipolizu i to već od samog rođenja.

Kod beba, omega-6 potiču rast masnog tkiva na način da multipliciraju broj masnih stanica i povećavaju sklonost debljanju. U biti, nekoliko desetljeća unazad, udio masnih kiselina u majčinom mlijeku je trostruko veći u korist omega-6 masnih kiselina (18%), dok je udio omega-3 ostao nepromijenjen (1%).