Rješenje za bolje željezo u krvi

Prepoznajmo zdravlje iz krvne slike

Krvna slika mnogima je prva faza otkrivanja zdravstvenih tegoba, ali je i jedna od ključnih momenata prilikom kontrole i održavanja određenog zdravstvenog stanja. Opći status organizma, ali i prehrambene navike, moguće je očitati upravo iz krvne slike.

 

 

Kako bi krvna slika vjerodostojno prikazala stanje organizma, potrebno je poštivati određena pravila i preporuke.

Ono što bismo svakako trebali imati na umu je da se krv vadi natašte, prije konzumacije hrane, tekućine, ali i lijekova te da prije samog vađenja krvi provedemo 15-20 min mirujući kako bi vrijednosti zaista bile relevantne.

Nakon primitka nalaza, liječnik će ovisno o rezultatima, pristupiti potrebnoj terapiji.

Željezo - element koji često "ispada" iz referentnih vrijednosti

Jedna od vrijednosti u nalazu krvne slike, a koja često izlazi van referentnih parametara je i koncentracija željeza u krvi. Mi ćemo se u ovom blogu baviti stanjem kada se ona nađe ispod referentnih vrijednosti (za žene 8-30 µmol/L, a za muškarce 11-32 µmol/L).

Potrebe ljudskog organizma za željezom evidentne su od rođenja, a značajno rastu nakon 4-6 mjeseci starosti djeteta dok se između 1. i 6. godine života udvostručuju. Tijekom razdoblja adolescencije dodatno rastu (kod djevojaka nakon pojave menstruacije, kod dječaka prilikom povećanja tjelesne mase).

 

 

Prosječni udio željeza kod odraslih osoba je 1-3 g, a ravnoteža se održava putem unosa prehranom nasuprot gubitka putem sustava probave. Otprilike se 1 mg željeza svaki dan izgubi putem kože i sluznica, uključujući i sluznicu gastrointestinalnog trakta, dok se tijekom menstruacije dnevno gubi oko 2 mg.

Posebnu pozornost o unosu željeza trebaju imati djeca, adolescenti, žene tijekom reproduktivne dobi osobito tijekom trudnoće budući da dolazi do rasta posteljice i ploda. Suprotno tome, odrasli muškarci te žene u periodu menopauze, imaju manji rizik od nedostatka željeza.

Simptomi manjka željeza

Nedostatak željeza smanjuje i sposobnost učenja, a čak se i blagi do umjereni oblici anemije mogu povezati s funkcionalnim oštećenjima koja utječu na kognitivni razvoj.

Drugi uzrok niske razine željeza je gastrointestinalni gubitak krvi koji se javlja kod gastritisa, čireva, upalnih bolesti crijeva, polipa u crijevima, hemoroida, ulceroznog kolitisa, karcinoma debelog crijeva te kod dugotrajne primjene protuupalnih lijekova.

Kako osigurati dovoljnu koncentraciju željeza?

Primarno je pobrinuti se da se na našem tanjuru nađu namirnice bogate željezom poput crvenog mesa, ribe, iznutrica, jaja, lisnatog povrća, mahunarki i školjki.

 

 

No, ukoliko prehrana ne zadovoljava potreban dnevni unos željeza od 10-15 mg, potrebno ga je nadomjestiti kroz dodatke prehrani.

Ferrogreen proizvodi sigurna su i učinkovita nadopuna željeza uz dodatak oligoelemenata, vitamina C te koncentriranih sokova voća i povrća. Željezo doprinosi normalnom stvaranju crvenih krvnih stanica i hemoglobina te pomaže kod smanjenja umora, dok vitamin C povećava apsorpciju željeza. Mangan i vitamin B12 u kombinaciji sa željezom i vitaminom C doprinose normalnom metabolizmu energije.

 

Abbaspour, N., Hurrell, R., Kelishadi, R. (2014) Review on iron and its importance for human health. J Res Med Sci 19(2), 164-174.

Napisala: Tena Krizmanić, mag.ing.techn.aliment.