Pretilost - rizici za zdravlje i uloga prehrane

Bolest današnjice.

Jesmo li zaista svjesni što prekomjerna tjelesna težina i pretilost donose u metaboličkom smislu?

Kompleksan „metabolički kaos u organizmu koji pridonosi razvoju kroničnih oboljenja.

 

Slika 1.: Kronična oboljenja, Pretilost - rizici za zdravlje i uloga prehrane

 

Problem koji učestalo raste

Statistika koja nam zasigurno ne ide u prilog, jer brojke ne lažu.

Većina svjetske populacije živi u zemljama u kojima prekomjerna tjelesna težina i pretilost ubijaju više ljudi nego pothranjenost. „Moderna zapadnjačka prehrana, nedostatak/odsutnost tjelesne aktivnosti te kontinuiran stres kojem smo svakodnevno izloženi uzimaju svoj danak.

Kod nekih osoba pak, hormonalni disbalans može dovesti do povećanja tjelesne mase.

Procjenjuje se da je čak 2/3 populacije pretilo ili ima prekomjernu tjelesnu masu.

To nas dovodi do činjenice da se pretilost gotovo utrostručila od 1975. godine. Međutim, ono što nam treba biti najveća briga, ali i motivacija, jest podatak da je čak 38 milijuna djece mlađe od 5 godina imalo prekomjernu tjelesnu težinu ili pretilost u 2019. godini.

Ponekad zaboravljamo da je pretilost moguće spriječiti. Prevencija nam je glavno oružje.

 

Slika 2.: Užurbani stil života, Pretilost- rizici za zdravlje i uloga prehrane

 

„Moderna prehrana“ kao breme društva

Vremenom, hrana je postala energetski bogatija, te sveprisutna i dostupna. U ubrzanom tempu života koje vodimo, ali i manjku ideja i motivacije, najčešće odabir pada na brza rješenja poput pekarskih proizvoda i „fast food-a“.

U skupinu prehrambenih proizvoda koji obiluju jednostavnim šećerima, trans-mastima i soli, pripadaju i gotove žitarice za doručak, grickalice, slatkiši, gotovih sokovi… takozvane „prazne kalorije“, bez nutritivnog bogatstva koje je organizmu potrebno za pravilno funkcioniranje te očuvanje zdravlja.

Važan je odabir namirnica, jer nije sve u kalorijama!

 

Slika 3.: Moderna prehrana, Pretilost- rizici za zdravlje i uloga prehrane

 

Masne stanice nisu samo zaliha masnoće

Adipociti- masne stanice vrlo su važan endokrini organ s mnogobrojnim funkcijama, a jedna od najvažnijih je održavanje metaboličke homeostaze.

No problem nastaje kada se masne stanice povećaju veličinom i brojem jer tada potiču upalu u organizmu i procese koji vode ka inzulinskoj rezistenciji. Posljedično raste rizik za razvoj kroničnih nezaraznih bolesti kao što su kardiovaskularne bolesti, dijabetes, mišićno-koštani poremećaji, neka maligna oboljenja.

Treba naglasiti da su u riziku posebice one osobe kojima se masno tkivo nakuplja u području trbuha- visceralno masno tkivo (oko unutarnjih organa).

Slika 4.: Abdominalna pretilost, Pretilost- rizici za zdravlje i uloga prehrane

 

Rješenje nadohvat ruke

Promjena prehrane i stila života jedini je način za uspješan i dugoročni gubitak kilograma.

Bolja formula ne postoji. Toliko jednostavno.

U prehrani je važno odabrati hranu visoke nutritivne vrijednosti, a tzv. „prazne kalorije“ svesti na minimum.

Usprkos povećanoj tjelesnoj masi, osoba može imati deficit određenih mikronutrijenata. 

Kod odabira voća prednost prije svega dati citrusima i bobičastom voću koje obiluje antioksidansima, gaseći neželjene reakcije u tijelu. Pretilost se ubraja u stanja kroničnog oksidativnog stresa u organizmu.

Najbolje što možete napraviti jest uvrstiti u svakodnevne obroke raznoliko povrće, osobito zelenolisnato (špinat, blitva, raštika…), uz izvor zdravih proteina i masti. Namirnice ovog tipa sadrže neophodna vlakna koja daju osjećaj sitosti, reguliraju šećer i masnoće u krvi te reguliraju probavu. 

Kombinacije povrća, žitarica i mahunarki u obroku, osiguravaju sve što trebate!

 

Slika 5.: Antioksidansi, Pretilost- rizici za zdravlje i uloga prehrane

 

OMEGA-3 kao imperativ

Osobito važna je konzumacija zdravih masti, naročito u kontekstu metaboličkog zdravlja, jer njima doslovno gasimo upale, baš poput vatrogasaca. Omega-3 iz prehrane, ali i dodataka prehrani, kada je unos nedovoljan, prioritetno je osobito za osobe s prekomjernom tjelesnom težinom. Kod planiranja obroka i pritom uvrštavanja zdravih masti, prednost je svakako riba (plava masna riba: srdele, skuša, sardina…), maslinovo, bučino ulje, ulje kameline, orašasto voće. Omegabiane EPA 

Postepena promjena u prehrambenim navikama vodi ka dugotrajnoj promjeni stila života.

Malim koracima do velikih promjena.

Slika 6.: Mali koraci za zdravlje, Pretilost- rizici za zdravlje i uloga prehrane

 

Za sve dodatne informacije te savjetovanja kontaktirajte nas u Ro.Ra.Natura savjetovalištu putem web stranice www.roranatura.hr ili na našoj FB stranici „Um.Tijelo.Zdravlje”.

Proizvode možete pronaći na našem web shopu www.pileje.hr

 

Napisala: Lovorka Huljev, mag.nutr., fitoaromaterapeut, Ro.Ra.Natura